søndag 17. august 2008

Ooooo. Havrebolla.

"For yours truly"

Nuuu, for dere bakelystne mennesker.

Oppskriften for Havreboller.
Så pga smak og behag så begynner vi med:

Grov Grunndeig
1/2pk Gjær
1ss Myk margarin.
2dl Melk (kan ha vann også, men jeg synes melk er best...ingen protest)
1/2ts Salt
2dl Grov sammalt hvete
3dl Hvetemel


Søt Grunndeig
1/2pk Gjær
50g Myk Margarin
2dl Melk
3ss Sukker
1/2ts Kardemomme
5dl Hvetemel

Hvordan gjør jeg dette?
Ja, der skal jeg hjelpe deg =D
Først deler du opp gjæren i en bolle (jeg pleier å bruke tørr gjær fordi det er enklere å blande)
Så tar du å varmer opp margarinen til den har smeltet før du heller oppi melken i samme gryte (kan være lurt å la det ligge siden det kan bli for kalt slik at margarinen stivner og lager klumper)
Fingervarme på 37*c men det kan du egentlig bare ta på G'fylen^^
Så nå kan du helle blandingen oppi bollen å røre rundt slik at alt blir blandet.
Når det gjelder den grove deigen så blander du bare alt det tørre og rører helt til deigen slipper bollen.
Mens i den søte så heller du oppi sukkeret først og rører til den har forsvunnet i røra.
Deretter sikter du kardemommen og hvetemelet i røra og gjør det samme, blander sammen helt til deigen slipper bollen.

Nå er det på tide at deigen skal heves, så da kan du legge litt plast eller et håndkle over og legge det tilside/eller i en bolle fylt med varmt vann.
Når den har hevet seg til ca dobbel størrelse er det på tide å leke meg deigen ;D

Trill deigen i en pølse som du deretter deler i 12 deler. (Eller mindre hvis du vil ha større boller)
Og her kommer twisten =D
Hell noe havregryn på bordet og trill deigen gjennom den mens du former dem som en ball.
Det går helt ann å blande det sammen i deigen før du lager den som en pølse også. (Whatever floats your boat)
Såååå, må du finne bakepapir, legger bollene på, la dem heve til dobbel størrelse eller til et lett fingeravtrykk har forsvunnet, pensle dem med vann and you're good to go!

Avkjøles på rist.
Ovnen på 240*C i 5-7 minutter midt i ovnen.
Bon Appetite!

~~Red meat is not bad for you. Now blue-green meat, that’s bad for you!~~

6 kommentarer:

Elise sa...

Konge ^^
Ska eg så sinnsykt gjør ein dag!

Alltid gudd med oppskrifta! Så hvis du he fler e det bare å slenga dei ud!

Ein av dei bakerlystne
Elise

Kimmeh sa...

Woohoo.
Det ska eg :D

Tenkte eg sko slegna inn Børstagskaga t Terje xD
Sån ikkje Eg glømme o ^^

~~Bagemester Frodo~~
(Russenavn)

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Terje sa...

Lookin' good.
Buchda'kaga va epic så fint å få den ner på papir, ja!

Kimmeh sa...

Åjada!
Faktisk lenge sian eg lagde o... håbe ikkje eg he glømt alt x_x

Terje sa...

Du må snart oppdatera bloggen med flere oppskrifta..

På internatet torsdag hadde mi en "utfordringsboks" - Mitt oppdrag blei å laga et varmt måltid for internatet. (ps. steikovnen romme ikkje 1 grandiosa)
Forslag?